|
Igor Stravinski
PULCINELLA
Kol Simcha
SHPIEL ES
Premijera:
Hrvatsko narodno kazalište Split, 18. travnja 2008. u 20:30h
PULCINELLA
Balet s pjevanjem u jednom činu
Posvećeno Armandu Novarru
Glazba: Igor
Stravinski (prema G. B. Pergolesiju)
Libreto: Sergej Djagiljev i Leonid Mjasin
Koreograf: Nils Christe
Dirigent: Hari Zlodre
Asistent koreografa: Paolo Nocera
Scenograf i kostimograf: Tom Schenk
Oblikovatelj svjetla: Robert Cremer
Oblikovatelj zvuka: Damir Punda
Baletni majstor: Vlodimir Šuvalov
Suradnica kostimografa: Sonja Obradović
Pjevaju:
Sopran: Božena Svalina
Tenor: Sveto Matošić Komnenović
Bariton: Armando Puklavec
Plešu:
Pulcinella: Ajdar Valejev / Daniel Jagar / Artjom Žusov
Pimpinella: Elena Nikolajeva / Monica Dinoni / Jelena Zekić
Rosetta: Sanja Kaliterna / Nikol Marčić
Prudenza: Irina Čaban / Sanja Nevešćanin
Caviello: Artjom Žusov / Remus Dimache
Florindo: Romulus Dimache / Gennaro Milite
Furbo: Daniel Jagar / Gennaro Milite
Čarobnjak: Lev Šapošnikov / Igor Gluškov
Liječnik: Mario Buličić / Davor Čakarić
Liječnikova žena: Albina Rahmatullina / Marijana Marević Muslim
Tartaglia: Nikša De Marchi / Dimitrij Rodikov
Tartaglieva žena: Tea Jelić / Nonna Čičinina
Napuljski narod:
Dvije mame: Snježana Radica, Jolanda Ercegović
Četiri žene: Svjetlana Tušek, Sonja Gaj, Matea Milas,
Zvončica Gracin / Blanka Galić, Rodika Namolosu, Simona
Caputo, Roza Nastoska
Tri muškarca: Gennaro Milite, Davor Čakarić, Dimitrij Rodikov
/ Nikša De Marchi, Mario Buličić, Igor Gluškov
Tri djevojčice Doris Marić, Klara Šitum, Anastasja Šapošnikova
Orkestar HNK Split
Pulcinella na
svjetskim i našim pozornicama
Baletnu jednočinku
Pulcinella praizveo je Djagivljevljev Ballets Russes u pariškoj Operi
15. svibnja 1920. Na glazbu Igora Stravinskog libreto i koreografiju sačinio je
Leonide Mjasin, a scenografiju je kreirao Pablo Picasso. Osnova libreta ovog
commedia dell'arte baleta je napolitanska drama Četiri Pulcinelle.
Beskrupulozni zavodnik Pulcinella upušta se u niz ljubavnih avantura s dvije
žene, Rosettom i Prudenzom iako je u vezi s Pimpinellom. Pokušaji ljubomornih
suparnika da ga ubiju završavaju tako da na kraju otkriju kako je njegova smrt
bila tek varka, a komad završava sretnim vjenčanjima zaljubljenih parova.
Stravinski je partituru zasnovao na fragmentima nezavršenog Pergolesijevog
djela. Mjasin je revidirao djelo za milansku Scalu 1971. Osim Mjasina balet su
postavljali i Lopuškov (Lenjingrad, 1926.), Jooss (Essen, 1932.), Woizikowski
(London, 1935.), Béjart (Liège, 1957.), Smuin (American Ballet Theatre, 1968.),
Balanchine i Robbins (New York City Ballet, 1972.), Douglas Dunn (Pariška Opera,
1980.), Tetley (London Festival Ballet, 1984.), Alston (Ballet Rambert, 1987.) i
Ted Brandsen (West Australia Ballet, 2001.)
Na našim pozornicama
Pulcinella je relativno rijetko izvođen naslov. Hrvatska (ujedno i
jugoslavenska) praizvedba zbila se na pozornici zagrebačkog Hrvatskog narodnog
kazališta 31. prosinca 1927. u koreografiji Valentina Fromana i u režiji Tita
Strozija, a pod ravanjem Jakova Gotovca. Slijedeći je put Pulcinella premijerno
postavljena u istom kazalištu 6. studenog 1966. Koreograf je bio Ivica Sertić,
dirigent Boris Papandopulo, a scenu i kostime kreirao je Zlatko Bourek. U
produkciji Dubrovačkih ljetnih igara Baletni ansambl i Baletno gledališče Igor
Stravinski iz Ljubljane na terasi Tvrđave Revelin 14. srpnja 1984. premijerno su
izveli Pulcinnellu. Koreografiju i režiju potpisao je Milko Šparemblek, a
kreaciju kostima i scenskih elemenata Ika Škomrlj.
Izvori: Oxford Dictionary of
Dance, Repertoari hrvatskih kazališta.
Sadržaj
Mali trg u Napulju. Vragolasti junak Pulcinella, ima djevojku Pimpinellu. No
on svejedno očijuka s Prudenzom, liječnikovom kćerkom. To opazi Prudenzin
mladić Florindo i bjesni od ljubomore, a isto se događa i kad Caviello vidi
kako Pulcinella zavodi i njegovu djevojku Rosettu, kćerku Tartaglie. Dva
ljubomorna mladića odluče ubiti Pulcinellu, pa to i naprave. Pimpinella,
koja je vidjela mladiće kako ubijaju njenog Pulcinellu, vjeruje kako je on
umro.
U tom trenutku ulazi Pulcinellin prijatelj Furbo. Pulcinella se "budi iz
mrtvih“ i traži od Furba da obuče njegov kostim. Furbo to i učini i umjesto
Pulcinelle pretvara se da je mrtav. Dolazi Pimpinella i plače za mrtvim
Pulcinellom, ne znajući da je to zapravo Furbo. I stanovnici Napulja ga
oplakuju. Liječnik postavlja "dijagnozu“ i također utvrđuje smrt. Pimpinella
je očajna. Tada ulazi čarobnjak, kruži oko mrtvog tijela i velikim pokretom
vraća Pulcinellu u život. Svi su šokirani, a ispod čarobnjakovog ogrtača
pojavljuje se pravi Pulcinella. Nastaje potpuna zbrka jer su na sceni
odjednom dva Pulcinelle. Pimpinela pada u nesvijest.
Nešto kasnije Caviello i Florindo također se odluče presvući u kostim
Pulcinelle u nadi da će tako privući pažnju Rosette i Prudenze. Sad su na
sceni već četiri Pulcinelle, a nitko ne zna koji je pravi, pa zavlada opća
zbrka. Nešto kasnije ulazi čarobnjak i Pimpinelli odaje tko je pravi
Pulcinella, na što ona skida maske trojici "lažnih“ Pulcinella, sva sretna
što je ponovo pronašla svoga dragog.
Slijede vjenčanja: Prudenza se udaje za Florinda, Rosetta za Caviella, a
Pulcinella ženi Pimpinellu i sve završava sretno.
Ali Pulcinella ne bi bio Pulcinella kad ne bi u rukavu krio još jedno
iznenađenje!
SHPIEL ES
Glazba:
Kol Simcha
Koreograf:
Marc Ribaud
Asistenti koreografa:
Paolo Nocera, Roberta Mazzoni
Kostimografija:
Sonja Obradović
Oblikovatelj svjetla:
Robert Cremer
Oblikovatelj zvuka:
Damir Punda
Plešu:
Ajdar Valejev,
Romulus Dimache,
Remus Dimache,
Igor Gluškov,
Daniel Jagar,
Artjom Žusov,
Albina Rahmatullina,
Svjetlana Tušek,
Simona Caputo,
Sanja Nevešćanin,
Irina Čaban,
Nikol Marčić,
Marijana Marević Muslim,
Sanja Kaliterna
Marc Ribaud je Shpiel es po
prvi put postavio 1996. u Švicarskoj s Basel Baletom, a nakon toga u Francuskoj,
s Baletom Opere u Nici, te Baletom Opere u Toulonu, u Italiji s Baletom
napuljskog San Carla, te u Njemačkoj u Deutsche Oper am Rhein u Düsseldorfu. U
ovim je kućama Shpiel es izveden preko 300 puta.
Ribaud o nastanku baleta kaže: „Tražeći izvornu glazbu koja nije često
koreografirana potpuno slučajno sam naletio na švicarski kvintet Kol Simcha
(Glas radosti na hebrejskom) čija dva člana skladaju svoju vlastitu
klezmer glazbu, svojevrstan spoj tradicionalne jidiš glazbe i jazza, punu
melodije i eksplozivnih ritmova. Balet nema jedinstvenu priču – sastavljen je od
sedam glazbenih brojeva koji su koreografirani poput video-klipova. Ritmovi i
prekrasne klezmer melodije ispunjavaju ples energijom, radošću i mekoćom.
Shpiel es naslov je jedne od upotrebljenih skladbi. Može se prevesti kao
Igraj! Tek jednostavni poziv na ples, radost igranja, ništa više od
toga.
S druge strane, ne poznajem koreografski jidiš rječnik, tako da sam inspiraciju
za koreografiju tražio u samoj glazbi. Pokušao sam se osloboditi i neoklasičnog
rječnika pokušavši pronaći nove, osobnije pokrete. Jedna je osnovna motivacija u
ovom baletu, kako plesačima na sceni, tako i publici koja ih gleda – dobro se
zabaviti! “
Biografije
Igor Fjodorovič Stravinski (1882.
Petrograd - 1971. New York). Stvaralaštvo Stravinskoga dijeli se obično na tri
razdoblja: rusko, neoklasično i serijalno. Iako ta periodizacija ne govori mnogo
o složenom procesu njegova razvoja, Stravinski se ne ponavlja, on nikad dva puta
ne upotrebljava isti kompozicijski postupak. Svako djelo znači za njega nov
početak. Takav stav zahtijeva golemu kritičku pronicavost, nekonvencionalnost
mišljenja, neposrednost i svježinu pristupa, kao i umjetnički moral pun
samoodricanja. Publiku su često zbunjivale neprekidne metamorfoze njegove
glazbe. Međutim, oni koji su se ozbiljnije bavili njegovim glazbenim govorom,
smatraju da je vrelo svih tih raznolikih iskaza jedna te ista, duboko odgovorna
i dosljedna umjetnička svijest.
Za njegovu umjetničku karijeru iznimno je važan bio susret sa Sergejem
Djagiljevim, velikim obnoviteljem baleta i organizatorom, na čiji je poziv za
sezonu Ruskog baleta u Parizu 1910. napisao glazbu na bajku Žar-ptica. Raskošan,
deskriptivan, istočnjački obojen glazbeni stil, trajao je kod Stravinskog upravo
koliko i rađanje Žar ptice, dok je Petruška, djelo nastalo već naredne godine,
pisano sasvim novim glazbenim jezikom. Go¬lem pariški uspjeh Petruške, bio je
samo pouzdan vjesnik da je riječ o jednom od vrhunaca njegova stvaralaštva. No,
tek je praizvedba Posvećenja proljeća, 1913. također u Parizu, pokazala da
Stravinski neštedimice nastavlja rušiti estetske nazore vremena. Publika,
navikla na Ravela i Debussyja, bila je šokirana. U žestokim ritmovima Stravinski
je još dalje razvio princip Petruške. Melodijski i harmonijski elementi poput
statičkih blokova počinju nalikovati na geometrijske oblike kubističkog
slikarstva, gdje Stravinski njihovim nizanjem i suprotstavljanjem gradi glazbenu
formu. No, ono što toj glazbi daje nenadmašnu dinamičnost upravo je autonomna
snaga ritma koji pokreće te strukturalno statičke cjeline.
Novo životno razdoblje Stravinski započinje 1920. u Parizu, gdje baletom
Pulcinella (1920) udara temelje neoklasičnom stilu. U dodiru s latinskim
svijetom i mediteranskom kulturom, Stravinski je na posve originalan način
pristupio prošlosti europske glazbe. Prvom njegovom neoklasičnom djelu, baletu
Pulcinella, poslužila je kao predložak glazba Giovannija Battiste Pergolesija
(1710 - 1736). Melodijska linija napuljskog skladatelja ostala je uglavnom
netaknutom, sačuvani su i njegovi basovi, ali su usprkos tomu zahvati
Stravinskoga stvorili djelo u kojemu se u svakom taktu osjeća njegov osobni
pečat, s mnoštvom ritmičkih promjena i modernih harmonija. Uostalom, sam
Stravinski Pulcinellu je smatrao svojim pogledom u ogledalo prošlosti, prologom
koji osvjetljava cio njegov kasniji rad i čini ga mogućim. K tome, Pulcinella s
tipičnim comedia dell'arte zapletom (libreto Leonide Massine prema napoletanskom
komadu Četiri Pulcinelle) jedan je od rijetkih baleta čiju su svježinu i vedrinu
dodatno zajamčile i pjevane uloge.
Umjetnikova povezanost s duhovnom elitom Francuske, gdje će 1934. dobiti
državljanstvo, bila je višestruka. Tako Jean Cocteau piše libreto za operu
oratorij Oedipus Rex (1927), a u zajednici s André Gideom nastaje melodrama
Persephona (1934).
Scenografi njegovih scenskih ostvarenja su Pablo Picasso, Henri Matisse i
Alexandre Benois, a koreografi Leonide Massine, Bronislava Nižinska, Ida
Rubinstein i drugi. U razdoblju 1920-28. nastavlja suradnju s Djagiljevim i piše
sedam djela, među kojima su baleti Svadba (1914-23) i Apollon Musagète (1928) te
opera Mavra (1922). Od 1939. Stravinski djeluje u SAD-u (1945. primio
državljanstvo). Prvi korak prema serijalnoj tehnici bila je Kantata (1952).
Svoje simpatije za suvremena europska glazbena strujanja Stravinski je potvrdio
1957. sudjelovanjem na Glazbe¬nim danima u Donaueschingenu i 1963. gostovanjem
na Biennalu suvremene glazbe, u Zagrebu. Iz tog razdoblja datiraju balet Orfej
(1948) i opera Život razvratnika (1951).
Umjetnik koji je duboko vjerovao da glazba po svojoj suštini nije u stanju
izraziti bilo što drugo do samu sebe, već je u prvim baletima genijalnom snagom
iskazao jedno od glavnih obilježja svog stila. Bila je to elementarna ritmika
koja je potisnula romantične crte dotadašnjeg njegova stvaralaštva. U daljem
raz¬voju Stravinski je odstupio od svake tradicije. Posezao je za jednostav¬nim
temama i na virtuozan ih način postavljao u takve odnose da je tonalno osjećanje
dovodio do granica atonalnosti, a ritmičku bujnost do poliritmike.
Nils Christe rođen je u Rotterdamu 1949, a
koreografijom se bavi od 1974, kada je kreirao svoj prvi balet za Nederlands
Dans Theater (Nizozemsko plesno kazalište). Do 1982, kad napušta trupu, u NDT
napravio je 12 baleta. 1979. za balet Quartet 1 osvaja prvu nagradu na
koreografskom takmičenju u Kelnu.
Kao free-lance koreograf radio je s brojnim baletnim i plesnim trupama u
Nizozemskoj i u inozemstvu, kao što su: Nizozemski nacionalni balet, Balet
pariške Opere, Kraljevski balet Flandrije, Bečka državna opera, English National
Ballet, Kraljevski danski balet, Kraljevski švedski balet, Nacionalni balet
Finske, Basler Balet (Švicarska), berlinska Njemačka opera, Komische Oper
Berlin, Bavarska državna opera Munchen, Balletmainz, Les Grands Ballet
Canadiens, Washington Ballet te u mnogim drugim kućama i kompanijama u Evropi,
Sjevernoj i Južnoj Americi i Kanadi. U svojoj karijeri koreografirao je 75
baleta i radio u 61 različitih baletnih trupa u 23 zemlje širom svijeta.
U listopadu 2005. Nils Christe dobio je Danserfonds nagradu za posebne zasluge.
Koreografija Pulcinelle u Hrvatskom nnarodnom kazalištu Split njegov je prvi rad
u Hrvatskoj, a u ovoj će kazališnoj sezoni postaviti i Symphonie en trois
Mouvements u Plesnoj školi Pariške opere, premijeru u Ballet du Capitole u
Toulouseu, Estonskom nacionalnom baletu, Državnom baletu u Ankari u Turskoj, te
u Queensland Ballet u Australiji.
U sezoni 2008/09 očekuje ga, između ostalog, jedna praizvedba u Švedskom
kraljevskom baletu u Štokholmu, kao i premijera u Flensburg baletu u Njemačkoj.
Marc Ribaud studirao je u Liceju Albert I. U
Monaku, te od 1979 1986. na Académie de Danse Classique Princesse Grace u
Monaku, pod vodstvom Marike Besobrasove. Godine 1986. pridružuje se Baletu Opere
u Bonnu koju je vodio Peter Van Dyk i ubrzo dobiva status solista. Od 1988. kad
trupu preuzima Youri Vamos u svojstvu umjetničkog ravnatelja tumači važne uloge
u Vamosevim kreacijama. Nakon što Vamos 1991. preuzima vodstvo Baleta u Baselu,
Ribaud se priključuje trupi kao solist, a Vamosa slijedi i 1996. kad oboje
prelaze u Düsseldorf u balet Deutsche Opera m Rhein. Kao plesač surađuje s
brojnim koreografima, primjerice Judith Jamison, Heinz Spoerli, Mats Ek, Nils
Christie, Itzik Gallili, Laszlo Seregi...
Koreografsku karijeru započinje 1988. u Baletu Opere u Bonnu s Ljubavnim
pjesmama Mendelssohna i Impressions Philipa Glassa.
U Basel Baletu od 1993 – 1996 postavio četiri naslova, uključujući i premijeru
Shpiel es (na glazbu skupine Kol Simcha). Balet je u prvoj sezoni izveden 35
puta.U srpnju 1997. postaje umjetnički ravnatelj Baleta Opere u Nici gdje s
velikim uspjehom ponovo postavlja Shpiel es. Od 1997. do 2004. u Nici postavlja
ukupno 15 baletnih naslova, kao i koreografije za dvije opere. Tijekom njegova
vodstva Baleta u Nici, trupa je gostovala u Italiji u 14 gradova, uključujući
Rim, u Španjolskoj, na nekoliko renomiranih francuskih festivala.
Kao gost-koreograf radio je u napuljskom San Carlu (Shpiel es, 2002), u Teatro
San Martin u Buenos Airesu (Bolero, 2004), u Tel Aviv Operi (Samson i Dalila,
2005), i u Teatro Regio (Aida, 2005), te u Operi u Toulonu (Aida, 2006.)
Marc Ribaud redoviti je član žirija u Conservatoire National Supérier de Paris,
a sudjeluje i u žirijima raznih međunarodnih baletnih takmičenja. Od prije
nekoliko godina predsjednik je žirija Međunarodnog takmičenja klasičnog baleta u
Grasse (Francuska).
FOTOGRAFIJE ZA DOWNLOAD
(klikom na neku od malih
fotografija otvara se fotografija pogodna za objavljivanje)
PULCINELLA
SHPIEL ES
|